Modul in care sorecii reactioneaza la conditii pe care nu le pot controla a fost cercetat si in trecut. Rezultatele au aratat ca, atunci cand sunt supusi unor situatii in care nu pot face nimic - de exemplu socuri electrice, invata mai greu sa le evite pe viitor decat soarecii care nu au fost niciodata supusi la socuri electrice. Cercetatorii au ales sa faca acest experiment pe sobolani pentru ca se stie ca acestia sunt animale sociale si pentru ca creierul acestora tinde sa functioneze similar cu cel uman. Totusi, cercetarile facute pana acum pe soareci au fost facute cand acestia erau singuri.
In teza sa de doctorat, dr. Qutaiba Agbaria a examinat diferenta intre acest mod de invatare in conditii de neajutorare la soarecii singuri si pe perechi. Cercetatorul a pornit de la ipoteza ca soarecii ar invata mult mai repede atunci cand se afla in compania altor sobolani; dar rezultatele au fost diferite de ceea ce se astepta. Soarecii care au fost expusi la conditii de necontrolat in perechi nu s-au descurcat la fel de bine atunci cand au fost izolati.
Urmatoare etapa a examinat influenta unui sobolan care nu mai fusese expus acesor conditii asupra unui sobolan care mai fusese expus inainte. Aceste perechi de sobolani au demonstrat o adaptabilitate mai mare decat cei care fusesera expusi la situatii similare singuri. Mai mult, cercetatorii nu au gasit diferente notabile intre capacitatile de a invata ale acestor doua grupuri. Acest lucru inseamna ca efectul invatarii prin neajutorare este sters. "Acum ca am vazut ca "invatarea prin neajutorare" se poate "dezvata", ar trebui sa continuam studiile pentru a vedea daca aceasta modificare este rezultatul expunerii soarecilor la conditii speciale sau tine de legaturile sociale dintre ei." spune dr. Agbaria.
www.news-medical.net
< Anterior | Urmator > |
---|