MedicalStudent.ro

Wednesday
Apr 24th
Text size
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Noutati in medicina Neurologie si psihiatrie Autismul - de la teorie la practica
Warning: get_object_vars() expects parameter 1 to be object, null given in /home/www/static/medicalstudent.ro/www.medicalstudent.ro/public_html/components/com_community/libraries/core.php on line 601

Autismul - de la teorie la practica

Evaluare articol: / 152
Cel mai slabCel mai bun 

AutismMergem in fiecare zi grabiti spre facultate,avem emotii la examene, plangem la esecuri, radem cu prietenii, ne fixam idealuri. Suntem morocanosi, nemultumiti sau revoltati, considerand adesea ca am fost nedreptatiti. Dar v-ati imaginat vreodata cum ar fi viata voastra daca toate acestea ar disparea? Daca nu ati simti emotiile, daca nu ati putea plange sau rade, daca nu ati reusi sa va exprimati nemultumirea, sau nu ati sti cum e sa ai un ideal? Exista printre noi persoane pentru care aceste lucruri nu exista. Este vorba despre cei care sufera de autism, un sindrom care face emotiile ce definesc natura umana sa dispara.

Ce este autismul si cum se manifesta ?
Autismul este un sindrom de neurodezvoltare, care se caracterizeaza prin lipsa reactiilor emotionale, retard mintal sever, afectarea capacitatii de comunicare si de interactiune sociala, comportament rigid, repetitiv, limbaj bizar. Desi multi cred ca este o afectiune care tine doar de psihologie, realitatea este ca tine de neurologie, medicul specialist stabilind diagnosticul si tratamentul. Cu toate ca etiologia bolii nu este pe deplin elucidata, un prim semn al afectiunii este incapacitatea individului de a stabili relatii sociale. Spre exemplu, copiii autisti isi recunosc parintii, dar nu exprima niciun fel de emotii la vederea acestora. Gesturi simple, dar pline de semnificatie pentru copiii obisnuiti, precum zambetul parintilor sau luatul in brate, sunt pentru copiii cu autism lipsite de semnificatie, sau chiar suparatoare. Comportamentul lor poate fi agresiv, cu izbucniri verbale improprii, plansete sau chiar autoagresivitate (se musca,se lovesc). Limbajul e haotic, mecanic « vorbirea in banda de magnetofon ». Copilul autist vorbeste adesea despre el la persoana a III-a, sau reproduce mecanic fraze auzite in jurul sau, de cele mai multe ori, este incapabil total de a se exprima verbal. Locurile si persoanele noi il pot panica. Gesturile sale sunt mecanice si repetitive (se joaca ore in sir cu aceleasi cuburi, doar pentru a le alinia, priveste fix un obiect, se leagana, isi scutura capul, isi loveste mainile, etc).

Sindromul este mult mai raspandit printre baieti, raportul de imbolnavire baieti-fete fiind 4 :1. Paradoxal, de multe ori autismul se manifesta la copii care provin din familii de intelectuali, afirmatia ca acesta este « mostenit »  ramanand sub semnul intrebarii.

Particularitati anatomo-genetice ale bolnavului cu autism :
Statistici ale Center for Disease Control Prevention, Atlanta 2004,arata ca in lume 1 din 166 de nasteri reprezinta un caz de autism. Cauzele bolii sunt cunoscute doar partial, in ciuda cercetarilor efectuate. Factorii genetici si de mediu contribuie la aparitia bolii inducand boala in perioada embrionara(exemplu: expunerea in utero la virusul rubeolei, la etanol, la acid valproic).
  
Anomaliile bolnavului cu autism (constatate prin studii de autopsie si neuroimagistica) sunt dintre cele mai diverse. Trebuie mentionate reduceri ale neuronilor Purkinje pana la 50% in lobulii VI si VII ale vermisului cerebelar, hipoplazia emisferelor cerebelare, injuriile cerebrale survenind imediat dupa inchiderea tubului neural in viata embrionara. Cerebelul si conexiunile sale cu alte structuri sunt afectate, aceste anomalii ducand la comportamentul specific autistului.

Semnal pentru tinerii parinti :
In general, bolile bebelusilor sunt descoperite la varsta cand acestia ar trebui sa inceapa sa vorbeasca, tocmai de catre parinti care constata ca cel mic nu reuseste sa faca lucrurile specifice varstei. La copilul autist, semne importante de boala apar inainte de perioada cand copilul invata sa vorbeasca si consta, in prima faza, in deficiente de dezvoltare motorie. Daca un copil normal e capabil sa realizeze miscari de rasucire a segmentelor corpului “pe rand”, copilul autist se rasuceste “in bloc”. El nu-si poate pastra nici echilibrul in sezut (la 6 luni), asa cum e normal, nici nu poate merge “de-a busilea” ca un bebelus normal. Mai tarziu, statul in picioare este si el afectat, copilul avand miscari necoordonate, asimetrice, urmate de perioade lungi de nemiscare.

Diagnostic si terapie :
Tratament autismAutismul este o afectiune care inca nu si-a gasit tratament care sa duca la vindecare, insa existenta unor terapii si programe de socializare pot duce la o ameliorare semnificativa a bolii, astfel incat parintii, cu cat observa si accepta mai repede  situatia, cu atat pot oferi mai multe sanse copilului lor.

Diagnosticul de « autism »se pune dupa realizarea unor evaluari asupra nivelului cognitiv al limbajului, a legaturii dintre varsta biologica si cea mintala, conditia medicala. Ingrijirea bolnavului trebuie facuta printr-o colaborare care implica medici, psihologi, logopezi, profesori si parinti.

Farmacoterapia urmareste diminuarea simptomelor comportamentale si stimularea dezvoltarii. In autism, nivelul GABA si al dopaminei este scazut, glutamatul si serotonina fiind crescute. Medicamentele utilizate vin sa regleze nivelul acestora. Se administreaza si antipsihotice, inhibitori selectivi de norepinefrina, antidepresive, timostabilizatori. Pentru ca nu este o boala ca oricare alta, medicamentatia nu numai ca nu asigura vindecarea completa, insa nu are efectul dorit daca nu este asociata cu un program strict de educare si de includere sociala, care implica multa dedicare din partea parintilor si institutiilor specializate. Sansele de ameliorare sunt cu atat mai mari cu cat interventia se realizeaza la o varsta mai mica.
  
Desi in Romania problema integrarii si terapiei pentru copiii cu autism nu este una foarte dezbatuta iar parintii copiilor evita sa vorbeasca, este  totusi o realitate. Din pacate, familiile  copiilor bolnavi nu se bucura de un ajutor deosebit din partea statului roman. Exista putine centre de educare a copiilor cu autism, la Timisoara, Bucuresti, Iasi si in judetul Suceava la Falticeni. Metodele folosite de aceste centre difera. Astfel de exemplu, la Bucuresti se foloseste tehnica ABA (Applied Behavioral Analysis), bazata pe principiul clasic al conditionarii operante, iar alte centre folosesc modelul « Teach », care presupune o conditionare mai limitata a bolnavului.
  
Despre munca cu copii autisti din judetul Suceava, am vorbit cu dna Dorica Bordei, institutor la Gradinita speciala Falticeni. « Dupa diagnosticarea bolii, este foarte important ca un copil cu autism sa beneficieze de terapie educationala adecvata si daca se poate, la o varsta timpurie-pana la 3 ani. Asta presupune o munca de durata, cand fiecare copil beneficiaza de un program de interventie personalizat. In acelasi timp este necesara o colaborare stransa cu familia,care trebuie sa cunoasca nevoile copilului si sa intervina in consecinta. Rezultatele nu sunt imediate si implicit nici satisfactiile muncii, dar cand ne intalnim cu copii cu care am lucrat si ii vedem cu ghiozdanul in spate mergand spre scoala, ne dam seama ca niciun efort nu e prea mare in munca  cu ei. »
  
Ce se va intampla cu acesti bolnavi la varste mai inaintate este o dilema, deoarece in Romania nu exista forme de integrare a adultilor autisti. Doar o mica parte dintre cei afectati reusesc sa se integreze si, cu terapie sustinuta, sa mearga la scolile normale. In orice caz, autismul ramane o problema de actualitate care ar trebui sa ne mentina treaz interesul atat noua, in calitate de studenti la medicina,dar si medicilor, cercetatorilor si oamenilor obisnuiti care ar trebui sa se sensibilizeze si sa se implice mai mult in ajutarea semenilor in suferinta.


Bibliografie :
1.    « Creierul social.Autism,neurostiinte,terapie »-Otilia Secara,Ed Trans Arte,Bucuresti,2009 ;
2.    « Autismul infantil.Structuri psihopatologice si terapie complexa »-Cristina Muresan,Ed Presa Universitara,Cluj-Napoca,2004 ;
3.    « Info autism »-revista elecronica,anul I,Nr 1,feb2004

 


Publicat de :
Carp Irina
Puncte: 78
 

Comentarii (2)

Subscribe to this comment's feed
...
0
frumos articol, bravo, dar practica...ne omoara...
misa , aprilie 23, 2010
!!!
0
articolul foarte reushit,bravo.
vika , ianuarie 06, 2011

Scrie comentariu

smaller | bigger
security image
Scrie caracterele din imagine

busy
 

Din aceeasi categorie:

Diferente intre activitatea cerebrala din stilul creativ si cel metodic de rezolvare a problemelor

Este general acceptat faptul ca, atunci cand vine vorba de rezolvarea unei probleme, oamenii se impart in doua categorii majore : cei creativi, care actioneaza conform intuitiei si au idei originale, si cei metodici, care aplica cu rigurozitate un algoritm cunoscut.

Citeste mai departe...
Banner
Banner

Anunturi Google

Personalitati

 

Prima femeie neurochirurg – istoria unei vieţi citite în mâini delicate si puternice

„Toată viaţa am fost numai pe fugă, nu ştiu să merg aşa...”- astfel debuta fieca...

 

Victor Babes

La 19 octombrie 1926, la Bucuresti, s-a stins unul dintre cei mai mari savanti romani, Vic...

 

Thoma Ionescu

Asadar, Thoma Ionescu(1860-1926) fost profesor – lector de anatomie al facultatii de med...

 

Mina Minovici

Intors in tara, a inaugurat in 1892, cu mari eforturi, un instituit medico-legal care ulte...

 

Dimitrie Bagdasar si dragostea pentru Neurochirurgie

‘Dr. Sofia Ionescu isi aminteste scena finala, a despartirii. Era la inceputul verii lui...
Diploma excelenta
We comply with the HONcode standard for trustworthy health
information:
verify here.

Concurs: Dincolo de cursuri

Concurs MedicalStudent.ro

Farm.ro